بدعت های غیر قانونی و اشتباه و دوراز شان کارشناسی:
ارجاعات متعدد و البته غیرقانونی به برخی کارشناسان رسمی ،موجب بروز برخی ناهنجاری ها در حرفه کارشناسی شده است .گرفتن کارهای کارشناسی مازادبر ظرفیت کاری نرمال ،این دسته از کارشناسان را مجبور به بکارگیری نیروهای فاقد سمت قانونی در پرونده های کارشناسی ،نموده است .مطابق قانون (بند 4 ماده 26ق . ک .ر)،ارائه و اطلاع افراد فاقد سمت در پرونده ها و حتی طرفین پرونده ها،تخلف انتظامی تلقی شده و در صورت احراز محکومیت ،محرومیت از اشتغال به کارشناسی از سه ماه تا یکسال برای آن در نظر گرفته شده است .با توجه به سایر موارد مندرج در ماده 26 قانون ،بنظر می رسد شمول بندهایی دیگر هم حسب مورد می تواند مشمول این تخلف گردد.رسیدگی به پرونده های کارشناسی توسط افراد فاقد سمت در پرونده صرفنظر از تخلف فوق ،می تواند کارشناس را از بسیاری از نکات موجود در پرونده غافل کند . در کنار موارد فوق ،ظهور پدیده هایی از قبیل عدم مشارکت در هیات های کارشناسی ،استفاده از منشی و سایر افراد برای پیگیری و انجام کارشناسی پرونده های هیاتی با سایر کارشناسان ،عدم پاسخگویی به تماس های سایر افراد هیات ،انجام اقداماتی خودسرانه و بدون هماهنگی با سایر کارشناسان هیات با اصحاب دعوی واعمال مدیریت شخصی در هیات ،از جمله مواردی دور از شان کارشناس و کارشناسی است و می تواند ناشی از خود بزرگ بینی و...تلقی گردد.حفظ حرمت و حریم کارشناس و کارشناسی توسط تک تک کارشناسان ،می تواند موجب تقویت حرفه کارشناسی گردد.حضور کارشناسان کم سابقه و حتی بی سابقه در هیات های کارشناسی ،می تواند فرصتی برای افراد با سابقه بالای کارشناسی جهت انتقال تجربیات خویش به سایر همکاران باشد و نه فرصتی برای فخر فروشی و انجام اعمال دور از شان کارشناس و کارشناسی.
محمد هادی حجتی ...
ما را در سایت محمد هادی حجتی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 194 تاريخ: جمعه 3 خرداد 1398 ساعت: 12:42